keskiviikko 26. tammikuuta 2011

Arki- ja arkkifundamentalismi



Kavalinta kamalista on kai fundamentalismi.
Poliittinen. Uskonnollinen.
Mutta myös pikkukavala arkifundamentalismi.

Arkifundamentalisti tietää miten asioiden kuuluu olla ja mitkä ovat oikeita arvoja.
Kulttuuri- ja trendifundamentalismi ovat huvittavuudessaankin saman arkifundamentalismin alalajeja.
Elämäntapafundamentalisti puolestaa suorittaa elämäänsä miltei henkeään pidätellen.

Fundamentalismiin kuuluu melkein aina muiden väheksyminen.
Kun luulee tietävänsä mikä on oikein, ei ole helppoa välttyä luulemasta, että muut ovat väärässä.

Leonard Cohen sanoi sen näin:
Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack in everything
That´s how the light comes in

9 kommenttia:

  1. Olen tismalleen samaa mieltä. Usein vain fundamentalismi on helppoa niille, jotka ovat sen valinneet. Kun näkee näkökulmat ja ne lohkeamat joka paikassa, on elämä joskus yllättävän raskasta.

    VastaaPoista
  2. Ihana kello ! Ja tästä minä ja vain minä olen oikeassa ;)

    VastaaPoista
  3. Leena, uskon, että fundamentalisti huijaa itseään ja melkein tietää huijaavansa, mutta ei kuitenkaan uskalla tietää.

    Wihtori, ihana on, mutta ääni ei, siksi se on pysäytetty kymmentä yli kymmeneen. Se taas siksi, että se on mielestäni kaunein viisarin keskinäinen asento.

    VastaaPoista
  4. Mulla on Junghansin vanha kello myös, kolmekymmentä luvulta, yllävän paljon tuon näköinen ja siinäkin on uskomaton ääni. Se on äidin isän vanha. Kun se soi on kuin kirkon kello raikaisi. Se on pysäytetty jonnekin viiden ja kuuden välille.

    VastaaPoista
  5. Piilomaja, äidin ja isän vanha tämäkin, kauan unohduksissa ollut ja vuosi sitten kellosepän henkiin herättämä. Tässä jo pelkkä tikitys on niin äänekäs, etten ymmärrä, miten pystyin nukkumaan samassa huoneessa tuon kanssa koko lapsuuteni.

    VastaaPoista
  6. Hyvin sanottu, enkä voi muuta kuin olla samaa mieltä.

    VastaaPoista
  7. Arleena, oikeastaan olisi ihanaa kun voisi olla eri mieltä ja todeta, että fundamentalismia ei missään muodossa ole olemassakaan.

    VastaaPoista
  8. Oioi, miten olen samaa mieltä. Olen tullut siihen tulokseen, että äidin muinainen opetus: kohtuus kaikessa, on itseasiassa ihan mielettömän hyvä. Minä en kylläkään ole mikään kohtuusihminen, vaan olen vähän sellainen nopeasti syttyvä ja impulsiivinen...mutta olen kyllä aina nähnyt harmaan sävyt, näin väittäisin. Joidenkin asioiden puolesta voisin osoittaa mieltä, mutta ne liittyvät kyllä ihmisoikeuksiin yms. tärkeisiin juttuihin. Olikohan tässä kommentissa mitään tolkkua...ei varmaan, mutta mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  9. Kirjailijatar, jos kommenteissa tai missä tahansa muussa on täysi tolkku on olemassa vaara, että lähestytään jonkin tason fundamentalismia. Siksi: hurraa ajoittainen tolkuttomuus!

    VastaaPoista